Oslo og Viken
I Oslo og Viken samarbeider vi med følgende kommuner og regioner i Dekom:
De tre tverrfaglige temaene i praksis
16. og 17. mars 2021 kunne alle skoler i RSØ (regionalt skoleeiersamarbeid øst) delta i et felles webinar om de tre tverrfaglige temaene, produsert av Senter for livslang læring ved Høgskolen i Innlandet (INN). Webinaret handlet om de tverrfaglige temaene i praksis.
Elevstyrt utviklingssamtale og karakterfri underveisvurdering
Ny epiode av Sellpodden ute – om karakterfri underveisvurdering og elevstyrte utviklingssamtaler.
Standpunktvurdering 2021
Rett etter at skriftlig eksamen ble avlyst i februar 2021, ble Egil Hartberg spurt om å holde et innlegg om standpunktvurdering på et møte for skolelederne i Oslo kommune. Innlegget kan du se her. Under filmen finner du aktuelle spørsmål om standpunktvurdering for individuell refleksjon og drøfting i profesjonsfellesskapet.
SØT-modellen i skoleutviklingsarbeid
Hvordan kan SØT-modellen være nyttig i skoleutviklingsarbeid?
I denne episoden snakker vi om SØT-modellen (Hartvigsen og Kversøy, 2008), og hvordan den kan være et nyttig verktøy i utviklingsarbeid.
Film og spørsmål til drøfting i profesjonsfellesskap
Som støtte til grunnskolers arbeid på planleggingsdagene august 2020, har vi laget en film om dybde, relevans og sammenheng i det nye læreplanverket. Filmen viser en måte å tenke læreplanarbeid på som skal bidra til at elevene får bygget relevant og sentral kompetanse innenfor og på tvers av fag i 1.-10.trinn.
Over 500 deltakere fra vgs på webinar
Onsdag 6. mai arrangerte vi webinar om standpunktvurdering i vgs. Det var så stor interesse at de siste som banket på ble avvist av programmet. Derfor gjennomførte vi webinaret på nytt 7. mai, og vi har gjort tilgjengelig lysbilder og opptak fra enveis-sekvensen.
Standpunktvurdering 2020 vgs 6. mai
Presentasjonen fra webinaret: 200506 WEBINAR Standpunkt vgs Opptak fra webinaret (opptaket er fra ekstrawebinaret som ble gjennomført 7. mai)
Presentasjon fra webinar om kroppsøving 29.04
Etter samlingen tok vi en prat med Kjell Evensen som hadde innledningen. Samtalen kan du lytte til her – i episoden nr 16 av Sellpodden:
SELLpodden er ute!
Da er vi i gang, og SELLpodden er live! Her finner du både tidligere opptak vi har gjort, og episoder laget nå i «koronatiden».
Presentasjon fra webinar i mat- og helse 29.04
Over 100 lærere fra hele landet deltok 29.04 på webinar om standpunktvurdering. Etter en kort innledning fra Kaja Haaland og Kathinka Blichfeldt fra Høgskolen i Innlandet, fikk lærerne et praksiseksempel fra Åslaug Huseby (Vøyenenga skole, Bærum). I del to ble delt erfaringer i grupper.
Standpunktvurdering – webinar Asker og Bærum
Her er presentasjonen fra webinar om standpunktvurdering for Asker og Bærum uke 17 og 18.
Webinar om standpunkt 2020 VGS 6.mai
Onsdag 6. mai inviterer vi lærere og ledere fra alle fylker til webinar rundt temaet standpunktvurdering 2020 i videregående skole. Webinaret tar utgangspunkt i innholdet i ressursen Standpunktvurdering 2020.
Standpunkt 2020 nettressurs
Vi har laget en nettressurs for ekstra støtte i standpunktvurderingen våren 2020 for lærere på ungdomsskoler og videregående skoler. Ressursen inneholder faglige innspill samt mulighet til å diskutere og dele smarte måter å gjennomføre standpunktvurderingen i alle fag.
3-400 lærere deltok på webinarer i praktiske fag
29. og 30.april arrangerte vi fagvise webinar rundt temaet «standpunktvurdering» for fagene mat- og helse, musikk, kroppsøving og kunst og håndverk.
Påmelding webinar 05.05 for Asker og Bærum
Tirsdag 28.04 og 05.05 inviterer vi skoler fra Bærum og Asker til webinar rundt temaet standpunktvurdering 2020 TID: 28.04 og 05.05, kl. 14.30-15.45 STED: ZOOM – se intruksjon under for registrering og innlogging Webinaret vil gå to ganger og tar utgangspunkt i innholdet i ressursen
Webinar om standpunkt 2020 ungdomstrinn 4.mai
Mandag 4. mai inviterer vi lærere og ledere fra alle kommuner til webinar rundt temaet standpunktvurdering 2020 på ungdomstrinnet. Webinaret tar utgangspunkt i innholdet i ressursen Standpunktvurdering 2020.
Standpunktvurdering Kunst og håndverk 2020 tors 30.04
Hvordan gjennomføre god standpunktvurdering i kunst og håndverk denne spesielle våren? Hvilke muligheter ser vi? Hva må vi være oppmerksomme på? Onsdag inviterer vi til webinar rundt temaet. Målet er å dele ideer, inspirere og støtte hverandre.
110 skoleledere deltok på digital lunsj
Torsdag 22.04 arrangerte Senter for livslang læring den tredje digitale lunsjen for skoleledere. 110 ledere fra hele landet deltok og fikk faglig input rundt standpunktvurdering i tillegg til å dele tanker og erfaringer i grupper.
Standpunktvurdering mat- og helse 2020 ons 29.04
Hvordan gjennomføre god standpunktvurdering i mat og helse denne spesielle våren? Hvilke muligheter ser vi? Hva må vi være oppmerksomme på? Onsdag inviterer vi til webinar rundt temaet. Målet er å dele ideer, inspirere og støtte hverandre.
Standpunktvurdering Kroppsøving 2020 ons 29.04
Hvordan gjennomføre god standpunktvurdering i kroppsøving denne spesielle våren? Hvilke muligheter ser vi? Hva må vi være oppmerksomme på? Onsdag inviterer vi til webinar rundt temaet. Målet er å dele ideer, inspirere og støtte hverandre.
Standpunktvurdering Musikk 2020 ons 29.04
Hvordan gjennomføre god standpunktvurdering i musikk denne spesielle våren? Hvilke muligheter ser vi? Hva må vi være oppmerksomme på? Onsdag inviterer vi til webinar rundt temaet. Målet er å dele ideer, inspirere og støtte hverandre.
Digital lunsj #3 for skoleledere 23.04
Hvordan gjennomføre god standpunktvurdering denne våren? Hvilke muligheter ser vi, og hvordan lede arbeidet? Torsdag inviterer vi til digital lunsj rundt temaet. Målet er å dele ideer, inspirere og støtte hverandre. Møtet er åpent for alle kommuner og fylkeskommuner, og skoleledere/eiere, rådgivere og ressurspersoner fra
Digital lunsj #2 for skoleledere, barneskole 17.04
Gradvis åpning av skolene, hvordan løser vi det? Hvilke muligheter ser vi, og hvordan lede arbeidet? Fredag inviterer vi våre samarbeidspartnere til å dele ideer, inspirere og støtte hverandre. Skoleledere/eiere, rådgivere og ressurspersoner fra andre kommuner er også velkomne til å delta, så spre/del gjerne arrangementet.
Digital lunsj #1 for skoleledere
Torsdag 2.april kl. 11.00-12.30 inviterer vi våre samarbeidspartnere til en digital erfaringsdeling. Skoleledere fra andre kommuner er også velkomne til å delta, så spre/del gjerne arrangementet.
Tips for å få til et godt webinar
Her finner du noen tips til hva som er lurt å huske på dersom du skal delta på et webinar.
Siste modul i kompetansepakke er nå åpnet
Siste modul i kompetansepakke for innføring av nytt læreplanverk, fagfornyelsen har nå åpnet. Modulen har fått navnet «Profesjonsfelleskap og veien videre».
Elev- og lærerrollen: samlinger for Follo, Øvre og Nedre Romerrike
26.-28.02 gjennomførte vi tre samlinger om Elev- og lærerrollen i fagfornyelsen i samarbeid med Norges musikkhøgskole. Rundt 200 lærere, skoleledere og skoleeiere deltok på samlingene som ble arrangert i Oslo.
Andre runde – over 30 fagnettverk gjennomført i januar
I januar ble andre runde med fagnettverk gjennomført for Innlandet (gml Oppland). Over 30 nettverk ble gjennomført, og denne gangen var temaet de fastsatte læreplanene i fag. Her finner du presentasjonene fra samlingene.
Første fagnettverk i Ullensaker
3. januar deltok 550 lærere fordelt på ni skolefag på den første av tre fagsamlinger.
Støtte til innføring av nye læreplaner
Høgskolen i Innlandet har, i samarbeid med andre universitet- og høgskolemiljøer utviklet en kompetansepakke på oppdrag fra UDIR. Intensjonen er å støtte skoler i innføring av nytt læreplanverk (LK20). Kompetansepakken er skolebasert og kan brukes i desentralisert kompetanseutvikling (dekom). Modul 1-4 er nå publisert og
Nye læreplaner 2020 er nå offentlige
De nye læreplanene for grunnskolen og gjennomgående fag på vgo er nå tilgjengelige på UDIR sine sider.
Treningsåret er i gang!
Da er vi i gang – et nytt skoleår med fullt trøkk på trening fram mot nye læreplaner, LK2020. Med fire nyansatte gleder vi oss til å følge opp og lære sammen med våre samarbeidspartnere i Oppland, Oslo og Akershus!
Dialogkonferanse om nettbasert kompetansepakke
04.04.2019 arrangerte Senter for livslang læring en konferanse for UH-sektoren. Rundt 100 deltakere fra Universitet og høgskoler fra hele landet kom med innspill den kommende ressursen som skal støtte skoler og skoleeiere i innføring av nye fagplaner…
Nettbasert kompetansepakke
Høgskolen i Innlandet har fått det spennende oppdraget å lage en nettbasert kompetansepakke som skal støtte skoleeiere, skoleledere og lærere i arbeidet med å ta i bruk nytt læreplanverk. Støttemateriellet skal også kunne brukes som utgangspunkt for veiledning i ordningen desentralisert kompetanseutvikling. Prosjektet ledes av…
Dialogkonferanse for UH 04.04.2019
Sted: Gardermoen, Park Inn Radisson Oslo Airport hotell kl. 10-16 Deltakere: Universitet og høgskolemiljøer som arbeider med DeKom I forbindelse med utvikling av nettbasert kompetansepakke på oppdrag fra UDIR inviterer vi til en dialogkonferanse. Intensjonen med dagen: Gi UH sektoren innsikt i og informasjon kompetansepakken…
Hva er DeKom?
Desentralisert kompetanseutvikling er en ny ordning for kompetanseutvikling i skolen der vår rolle er å: delta i samarbeidsforum og fungere som utviklingspartnere for skoleeiere.bidra med faglig innhold i det lokale utviklingsarbeidet. Les mer om ordningen på UDIR sine sider…