Lillehammer-regionen
Koordinator i regionen: Anne Slettum
Samarbeidsforum Lillehammerregionen:
- Anniken Reitan Borgerstrand, Øyer kommune
- Ingrid Bøe, Gausdal kommune
- Trond Johnsen, Lillehammer kommune
- Synnøve Tollefsrud, Oppland fylkeskommune
- Terje Storbakken, Lillehammer vgs
- Monica Engen, Øyvind Bakke og Gro Helen Kristiansen, Utdanningsforbundet
- Mette Blaauw Sandell, Skolelederforbundet
- Heidi Kragerud, Fylkesmannen
- Egil Weider Hartberg, HiNN
Kommune | Kommunekontakt | Primærkontakt |
Lillehammer | Anne Slettum | Egil W Hartberg |
Øyer | Annikken Reitan Borgestrand | Berit Dahl |
Gausdal | Ingrid Bøe | Alona Laski |
Planleggingsdag for barnehager i Lillehammerregionen 12. august 2021
faglig innlegg med Inger Bergkastet som ble live-sendt fra studio på Storhove. Innlegget og lysbildene finner du her. Det faglige innlegget følges opp med barnehagebaserte utviklingsprosesser gjennom året.
Planleggingsdag Lillehammerregionen 12.august 2021
Torsdag 12. august startet alle lærere ved skolene i Øyer, Gausdal og Lillehammer planleggingsdagen med å følge et faglig innlegg med Inger Bergkastet. Innlegget og lysbildene finner du her. Det faglige innlegget følges opp med skolebaserte utviklingsprosesser gjennom året.
De tre tverrfaglige temaene i praksis
16. og 17. mars 2021 kunne alle skoler i RSØ (regionalt skoleeiersamarbeid øst) delta i et felles webinar om de tre tverrfaglige temaene, produsert av Senter for livslang læring ved Høgskolen i Innlandet (INN). Webinaret handlet om de tverrfaglige temaene i praksis.
Elevstyrt utviklingssamtale og karakterfri underveisvurdering
Ny epiode av Sellpodden ute – om karakterfri underveisvurdering og elevstyrte utviklingssamtaler.
SØT-modellen i skoleutviklingsarbeid
Hvordan kan SØT-modellen være nyttig i skoleutviklingsarbeid?
I denne episoden snakker vi om SØT-modellen (Hartvigsen og Kversøy, 2008), og hvordan den kan være et nyttig verktøy i utviklingsarbeid.
Naturfag fagnettverk 2020-2021
Datoer: 7. september 9.00-12.00 – digitalt 18. november 13.00-16.00 – digitalt 28. januar 9.15–15.00 – digital hel dag 29.april 9.00-12.00 – digital Det er obligatorisk deltakelse på alle fire samlinger for de som er påmeldt. Samlingene vil inneholde både forelesninger og arbeid/diskusjon i grupper. Det
Digitale fagsamlinger Lillehammer
Lærere i Lillehammer kommune fra 4.-10. trinn deltar på fagsamlinger i sine fag på utvalgte onsdager skoleåret 2020-2021. Samlingene vil ha korte innledninger, og god tid til å dele med lærere på tvers av skoler.
Film og spørsmål til drøfting i profesjonsfellesskap
Som støtte til grunnskolers arbeid på planleggingsdagene august 2020, har vi laget en film om dybde, relevans og sammenheng i det nye læreplanverket. Filmen viser en måte å tenke læreplanarbeid på som skal bidra til at elevene får bygget relevant og sentral kompetanse innenfor og på tvers av fag i 1.-10.trinn.
Fagnettverk krle, samf, nat 2020/2021
Skoleåret 2020/2021 tilbyr vi deltakelse i 3 fagnettverk for alle gamle Opplandskommuner. Det gjelder naturfag, samfunnsfag og krle for 1. – 10. trinn. Alle nettverk har fire samlinger. Tre av samlingene varer 3 timer og er digitale. Den første samlingen etter jul blir en fysisk heldagssamling.
Fagnettverk 2019-2020: Utsatte samlinger fra mars
Mange av samlingene som skulle vært gjennomført i mars, gjennomføres i september. Full oversikt over alle fag finner du HER
Fagnettverk 2019-2020 – siste samling
Det ble ingen fysiske nettverkssamlinger i mars i Innlandet (gml Oppland).
Enkelte samlinger ble gjennomført som videomøter på oppsatt dato, andre gjennomføres i form av materiell som blir tilgjengeliggjort for egenstudier (med innlevering) og andre blir gjennomført digitalt eller fysisk til høsten.
Standpunkt 2020 nettressurs
Vi har laget en nettressurs for ekstra støtte i standpunktvurderingen våren 2020 for lærere på ungdomsskoler og videregående skoler. Ressursen inneholder faglige innspill samt mulighet til å diskutere og dele smarte måter å gjennomføre standpunktvurderingen i alle fag.
3-400 lærere deltok på webinarer i praktiske fag
29. og 30.april arrangerte vi fagvise webinar rundt temaet «standpunktvurdering» for fagene mat- og helse, musikk, kroppsøving og kunst og håndverk.
Webinar om standpunkt 2020 ungdomstrinn 4.mai
Mandag 4. mai inviterer vi lærere og ledere fra alle kommuner til webinar rundt temaet standpunktvurdering 2020 på ungdomstrinnet. Webinaret tar utgangspunkt i innholdet i ressursen Standpunktvurdering 2020.
Standpunktvurdering Kunst og håndverk 2020 tors 30.04
Hvordan gjennomføre god standpunktvurdering i kunst og håndverk denne spesielle våren? Hvilke muligheter ser vi? Hva må vi være oppmerksomme på? Onsdag inviterer vi til webinar rundt temaet. Målet er å dele ideer, inspirere og støtte hverandre.
Standpunktvurdering mat- og helse 2020 ons 29.04
Hvordan gjennomføre god standpunktvurdering i mat og helse denne spesielle våren? Hvilke muligheter ser vi? Hva må vi være oppmerksomme på? Onsdag inviterer vi til webinar rundt temaet. Målet er å dele ideer, inspirere og støtte hverandre.
Standpunktvurdering Kroppsøving 2020 ons 29.04
Hvordan gjennomføre god standpunktvurdering i kroppsøving denne spesielle våren? Hvilke muligheter ser vi? Hva må vi være oppmerksomme på? Onsdag inviterer vi til webinar rundt temaet. Målet er å dele ideer, inspirere og støtte hverandre.
Standpunktvurdering Musikk 2020 ons 29.04
Hvordan gjennomføre god standpunktvurdering i musikk denne spesielle våren? Hvilke muligheter ser vi? Hva må vi være oppmerksomme på? Onsdag inviterer vi til webinar rundt temaet. Målet er å dele ideer, inspirere og støtte hverandre.
Digital lunsj #3 for skoleledere 23.04
Hvordan gjennomføre god standpunktvurdering denne våren? Hvilke muligheter ser vi, og hvordan lede arbeidet? Torsdag inviterer vi til digital lunsj rundt temaet. Målet er å dele ideer, inspirere og støtte hverandre. Møtet er åpent for alle kommuner og fylkeskommuner, og skoleledere/eiere, rådgivere og ressurspersoner fra
Digital lunsj #2 for skoleledere, barneskole 17.04
Gradvis åpning av skolene, hvordan løser vi det? Hvilke muligheter ser vi, og hvordan lede arbeidet? Fredag inviterer vi våre samarbeidspartnere til å dele ideer, inspirere og støtte hverandre. Skoleledere/eiere, rådgivere og ressurspersoner fra andre kommuner er også velkomne til å delta, så spre/del gjerne arrangementet.
Digital lunsj #1 for skoleledere
Torsdag 2.april kl. 11.00-12.30 inviterer vi våre samarbeidspartnere til en digital erfaringsdeling. Skoleledere fra andre kommuner er også velkomne til å delta, så spre/del gjerne arrangementet.
Informasjon om tredje fagnettverk i mars
Det blir ingen fysiske nettverkssamlinger i mars i Innlandet (gml Oppland). Enkelte samlinger blir gjennomført som videomøter, andre blir avlyst eller utsatt til høsten. Vi forholder oss til myndighetenes råd for å forhindre spredning av korona-viruset og legger ut informasjon så snart vi har avklaringer.
Siste modul i kompetansepakke er nå åpnet
Siste modul i kompetansepakke for innføring av nytt læreplanverk, fagfornyelsen har nå åpnet. Modulen har fått navnet «Profesjonsfelleskap og veien videre».
Andre runde – over 30 fagnettverk gjennomført i januar
I januar ble andre runde med fagnettverk gjennomført for Innlandet (gml Oppland). Over 30 nettverk ble gjennomført, og denne gangen var temaet de fastsatte læreplanene i fag. Her finner du presentasjonene fra samlingene.
Støtte til innføring av nye læreplaner
Høgskolen i Innlandet har, i samarbeid med andre universitet- og høgskolemiljøer utviklet en kompetansepakke på oppdrag fra UDIR. Intensjonen er å støtte skoler i innføring av nytt læreplanverk (LK20). Kompetansepakken er skolebasert og kan brukes i desentralisert kompetanseutvikling (dekom). Modul 1-4 er nå publisert og
Nye læreplaner 2020 er nå offentlige
De nye læreplanene for grunnskolen og gjennomgående fag på vgo er nå tilgjengelige på UDIR sine sider.
Første runde med fagnettverk gjennomført!
I løpet av et par uker er 30 fagnettverk gjennomfør for lærere i Oppland. Kjerneelementene var i fokus på det første nettverket.
Treningsåret er i gang!
Da er vi i gang – et nytt skoleår med fullt trøkk på trening fram mot nye læreplaner, LK2020. Med fire nyansatte gleder vi oss til å følge opp og lære sammen med våre samarbeidspartnere i Oppland, Oslo og Akershus!
Tema for fagnettverk 2019-2020
Temaene for nettverkene er nå klare og 1500 lærere skal delta i nettverk kommende skoleår.
Nettbasert kompetansepakke
Høgskolen i Innlandet har fått det spennende oppdraget å lage en nettbasert kompetansepakke som skal støtte skoleeiere, skoleledere og lærere i arbeidet med å ta i bruk nytt læreplanverk. Støttemateriellet skal også kunne brukes som utgangspunkt for veiledning i ordningen desentralisert kompetanseutvikling. Prosjektet ledes av…
Påmelding fagnettverk skoleåret 2019-2020
I samarbeid med Fylkesmannen arrangerer HiNN 30 fagnettverk for Oppland kommende skoleår. Frist for påmelding er 30.april. Oversikt og påmelding her…
Dialogkonferanse Hafjell 05.-06.12.2018
Den norske skolen er i endring og utvikling! 5.-6 desember arrangerte Senter for livslang læring dialogkonferanse for Oppland i samarbeid med Fylkesmannen Oppland med Fagfornyelsen som tema. I tillegg til å dele erfaringer fra det gode utviklingsarbeidet og samskapingsøkter på tvers av skoler og kommuner, var…
Hva er DeKom?
Desentralisert kompetanseutvikling er en ny ordning for kompetanseutvikling i skolen der vår rolle er å: delta i samarbeidsforum og fungere som utviklingspartnere for skoleeiere.bidra med faglig innhold i det lokale utviklingsarbeidet. Les mer om ordningen på UDIR sine sider…