Gamle fagnettverk (2019-2020)
Under finner du lysbilder fra alle fagnettverkssamlinger som ble gjennomført skoleåret 2019-2020 + fra de utsatte samlingene i september og oktober 2020. I enkelte fag finner du også ressurser til individuelt og/eller skolevis arbeid.
Fagnettverk intro første samling
Matematikk
– Fredag 25. september kl 8.30-11.30: Lærere på småskoletrinn (felles for regionene Gjøvik, Lillehammer, Hadeland og Valdres)
– Torsdag 1. oktober kl 8.30-11.30: Lærere på mellomtrinn (felles for regionene Gjøvik, Lillehammer, Hadeland og Valdres)
– Fredag 2. oktober kl 08.30-11.30: Lærere på ungdomstrinn og vgs (felles for regionene Gjøvik, Lillehammer, Hadeland og Valdres)
——-
Artikkel om dybdelæring i matematikk
Lysbilder
Første samling:
Matematikk Hanan første samling Dekom2019
Matematikk Gjøvik Ketil 14.10.19
Andre samling:
– Fredag 25. september kl 8.30-11.30: Lærere på småskoletrinn (felles for regionene Gjøvik, Lillehammer, Hadeland og Valdres)
– Torsdag 1. oktober kl 8.30-11.30: Lærere på mellomtrinn (felles for regionene Gjøvik, Lillehammer, Hadeland og Valdres)
– Fredag 2. oktober kl 08.30-11.30: Lærere på ungdomstrinn og vgs (felles for regionene Gjøvik, Lillehammer, Hadeland og Valdres)
——-
Artikkel om dybdelæring i matematikk
Lysbilder
Første samling
Matematikk Hanan første samling Dekom2019
Andre samling:
Matematikk Hadeland 07-01-2020 Hanan
Matematikknettverket 27. mars ble avlyst. Samlingen gjennomføres oppdelt i to digitale samlinger slik:
1) Aktiv og utforskende opplæring i matematikk som fremmer fagets relevans og kjerneelementer. Tirsdag 15. september kl 12.30 – 15.30: Lærere fra alle trinn i Lillehammerregionen
Matematikk DekomLillehammer sept 20
2) Tverrfaglige tema i matematikk (felles med Gjøvik, Hadeland og Valdres):
– Fredag 25. september kl 8.30-11.30: Lærere på småskoletrinn (felles for regionene Gjøvik, Lillehammer, Hadeland og Valdres)
– Torsdag 1. oktober kl 8.30-11.30: Lærere på mellomtrinn (felles for regionene Gjøvik, Lillehammer, Hadeland og Valdres)
– Fredag 2. oktober kl 08.30-11.30: Lærere på ungdomstrinn og vgs (felles for regionene Gjøvik, Lillehammer, Hadeland og Valdres)
——-
Artikkel om dybdelæring i matematikk
Lysbilder
Første samling:
Matematikk Lillehammer 16.10.2019
Andre samling:
- Lysbilder
Første samling (15.oktober 2019):
Andre samling (8. januar 2020):
Matematikk Midtdalen 08-01-2020
Tredje samling (14. september 2020)
Fjerde samling (29. oktober 2020)
Nettverk Matematikk Gudbrandsdalen
—–
-
- Lysbilder
Første samling (17. oktober 2019):
Presentasjon matematikk Norddalen 17-10-2019
Andre samling (9. januar 2020):
Matematikk Norddalen 09-01-2020
Tredje samling (15. september 2020)
Fjerde samling (30. oktober 2020)
Nettverk Matematikk Gudbrandsdalen
—–
– Fredag 25. september kl 8.30-11.30: Lærere på småskoletrinn (felles for regionene Gjøvik, Lillehammer, Hadeland og Valdres)
– Torsdag 1. oktober kl 8.30-11.30: Lærere på mellomtrinn (felles for regionene Gjøvik, Lillehammer, Hadeland og Valdres)
– Fredag 2. oktober kl 08.30-11.30: Lærere på ungdomstrinn og vgs (felles for regionene Gjøvik, Lillehammer, Hadeland og Valdres)
——-
Artikkel om dybdelæring i matematikk
Lysbilder
Første samling:
Matematikk Hanan første samling Dekom2019
Andre samling:
Engelsk
Ressurser fra utsatte marssamlinger
Småskoletrinn 7. sept kl 9-12
Mellomtrinn 7. sept kl 9-12
Mellomtrinn 1 – Mellomtrinn 2 – Mellomtrinn 3 – Mellomtrinn 4 – Mellomtrinn 5
U-trinn/vgs 8. sept kl 9-12
Group 4 – Group x – Group y – Group z
Program
09:00 – 09:15: Introduction
09:15 – 09:30: Ice breaker in groups (breakout rooms)
09:30 – 10:00: Watch online lectures:
-
- “Working cross-curricular”
https://media.inn.no/Mediasite/Play/ac1378db3a0e41a1a2217f11727ad7ab1d
-
- “Using literature in the subject English classroom”
https://media.inn.no/Mediasite/Play/fdee06ae21f04b0b9c1a8707e701f8111d
10:00 – 10:15: Share opinions about the videos (breakout rooms)
10:15 – 10:30: Break
10:30 – 10:45: Case
10:45 – 11:45: Group task (breakout rooms) Post group task
11:45 – 12:00: Summing up together and evaluation
Lysbilder
Første samling:
Presentation for Gjøvik. 18.10
Andre samling:
Ressurser fra utsatte marssamlinger
Småskoletrinn 7. sept kl 9-12
Mellomtrinn 7. sept kl 9-12
Mellomtrinn 1 – Mellomtrinn 2 – Mellomtrinn 3 – Mellomtrinn 4 – Mellomtrinn 5
U-trinn/vgs 8. sept kl 9-12
Group 4 – Group x – Group y – Group z
Program
09:00 – 09:15: Introduction
09:15 – 09:30: Ice breaker in groups (breakout rooms)
09:30 – 10:00: Watch online lectures:
-
- “Working cross-curricular”
https://media.inn.no/Mediasite/Play/ac1378db3a0e41a1a2217f11727ad7ab1d
-
- “Using literature in the subject English classroom”
https://media.inn.no/Mediasite/Play/fdee06ae21f04b0b9c1a8707e701f8111d
10:00 – 10:15: Share opinions about the videos (breakout rooms)
10:15 – 10:30: Break
10:30 – 10:45: Case
10:45 – 11:45: Group task (breakout rooms) Post group task
11:45 – 12:00: Summing up together and evaluation
Lysbilder
Første samling:
Presentation for Angela Lillehammer
Andre samling:
Ressurser fra utsatte marssamlinger
Småskoletrinn 7. sept kl 9-12
Mellomtrinn 7. sept kl 9-12
Mellomtrinn 1 – Mellomtrinn 2 – Mellomtrinn 3 – Mellomtrinn 4 – Mellomtrinn 5
U-trinn/vgs 8. sept kl 9-12
Group 4 – Group x – Group y – Group z
Program
09:00 – 09:15: Introduction
09:15 – 09:30: Ice breaker in groups (breakout rooms)
09:30 – 10:00: Watch online lectures:
-
- “Working cross-curricular”
https://media.inn.no/Mediasite/Play/ac1378db3a0e41a1a2217f11727ad7ab1d
-
- “Using literature in the subject English classroom”
https://media.inn.no/Mediasite/Play/fdee06ae21f04b0b9c1a8707e701f8111d
10:00 – 10:15: Share opinions about the videos (breakout rooms)
10:15 – 10:30: Break
10:30 – 10:45: Case
10:45 – 11:45: Group task (breakout rooms) Post group task
11:45 – 12:00: Summing up together and evaluation
Lysbilder
Første samling:
Presentation for Angela Ringebu
Andre samling:
Ressurser fra utsatte marssamlinger
Småskoletrinn 7. sept kl 9-12
Mellomtrinn 7. sept kl 9-12
Mellomtrinn 1 – Mellomtrinn 2 – Mellomtrinn 3 – Mellomtrinn 4 – Mellomtrinn 5
U-trinn/vgs 8. sept kl 9-12
Group 4 – Group x – Group y – Group z
Program
09:00 – 09:15: Introduction
09:15 – 09:30: Ice breaker in groups (breakout rooms)
09:30 – 10:00: Watch online lectures:
-
- “Working cross-curricular”
https://media.inn.no/Mediasite/Play/ac1378db3a0e41a1a2217f11727ad7ab1d
-
- “Using literature in the subject English classroom”
https://media.inn.no/Mediasite/Play/fdee06ae21f04b0b9c1a8707e701f8111d
10:00 – 10:15: Share opinions about the videos (breakout rooms)
10:15 – 10:30: Break
10:30 – 10:45: Case
10:45 – 11:45: Group task (breakout rooms) Post group task
11:45 – 12:00: Summing up together and evaluation
Lysbilder
Første samling:
Andre samling:
Norsk
Samlingen i norsknettverket 25. mars ble avlyst, og erstattes av en skolevis arbeidsprosess som gjennomføres på selvvalgt tidspunkt i september. Stipulert tidsramme er 2 timer, som eventuelt kan splittes opp. Dere kan gjerne inkludere norsklærere som ikke har fulgt norsknettverket tidligere.
- Se følgende videosnutt (9 minutter) om tverrfaglighet: https://media.inn.no/Mediasite/Play/bffe0464c7f84fe88b5bf4ad790c1eec1d.
- Diskuter hvordan man kan jobbe med ulik grad av tverrfaglighet i norskfaget. (legg gjerne inn individuell tenkeskriving før diskusjonen)
- Se filmen om norskdidaktisk arbeid (20 minutter) med det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring»: https://media.inn.no/Mediasite/Play/ecd9bac6873349d6b756258b83ae203b1d.
- Etter å ha sett filmen tar dere utgangspunkt i ett av de tverrfaglige temaene og diskuterer hvordan dere kan knytte temaet til ett eller flere kompetansemål i norskfaget (og eventuelt andre fag).
- Send inn en oppsummering av diskusjonen i oppgave 4 innen 30. september til:
og
Lysbilder
Første samling:
Norsknettverk Gjøvik 15.10.2019
Andre samling:
Norsknettverk Gjøvik 13.01.2020
Samlingen i norsknettverket 31. mars ble avlyst, og erstattes av en skolevis arbeidsprosess som gjennomføres på selvvalgt tidspunkt i september. Stipulert tidsramme er 2 timer, som eventuelt kan splittes opp. Dere kan gjerne inkludere norsklærere som ikke har fulgt norsknettverket tidligere.
- Se følgende videosnutt (9 minutter) om tverrfaglighet: https://media.inn.no/Mediasite/Play/bffe0464c7f84fe88b5bf4ad790c1eec1d.
- Diskuter hvordan man kan jobbe med ulik grad av tverrfaglighet i norskfaget. (legg gjerne inn individuell tenkeskriving før diskusjonen)
- Se filmen om norskdidaktisk arbeid (20 minutter) med det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring»: https://media.inn.no/Mediasite/Play/ecd9bac6873349d6b756258b83ae203b1d.
- Etter å ha sett filmen tar dere utgangspunkt i ett av de tverrfaglige temaene og diskuterer hvordan dere kan knytte temaet til ett eller flere kompetansemål i norskfaget (og eventuelt andre fag).
- Send inn en oppsummering av diskusjonen i oppgave 4 innen 30. september til:
Lysbilder
Første samling:
Norsknettverk Lillehammer 22.10.2019
Andre samling:
Samlingen i norsknettverket 30. mars ble avlyst, og erstattes av en skolevis arbeidsprosess som gjennomføres på selvvalgt tidspunkt i september. Stipulert tidsramme er 2 timer, som eventuelt kan splittes opp. Dere kan gjerne inkludere norsklærere som ikke har fulgt norsknettverket tidligere.
- Se følgende videosnutt (9 minutter) om tverrfaglighet: https://media.inn.no/Mediasite/Play/bffe0464c7f84fe88b5bf4ad790c1eec1d.
- Diskuter hvordan man kan jobbe med ulik grad av tverrfaglighet i norskfaget. (legg gjerne inn individuell tenkeskriving før diskusjonen)
- Se filmen om norskdidaktisk arbeid (20 minutter) med det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring»: https://media.inn.no/Mediasite/Play/ecd9bac6873349d6b756258b83ae203b1d.
- Etter å ha sett filmen tar dere utgangspunkt i ett av de tverrfaglige temaene og diskuterer hvordan dere kan knytte temaet til ett eller flere kompetansemål i norskfaget (og eventuelt andre fag).
- Send inn en oppsummering av diskusjonen i oppgave 4 innen 30. september til:
Lysbilder
Første samling:
Norsknettverk Ringebu 21.10.2019
Andre samling:
Lysbilder
Første samling:
Norsk Norddalen 1. samling H19
Andre samling:
Norsk 2. samling dekomp region Norddalen_Otta
Tredje samling:
Kunst og håndverk
Lysbilder
Første samling:
Kunst og hånd fagnettverk Oppland gang 1
Andre samling:
Kunst og håndverk Oppland gang 2
Mellomarbeid til marssamlingen
Tredje samling:
Lysbilder
Første samling:
Kunst og hånd fagnettverk Oppland gang 1
Andre samling:
Kunst og håndverk Oppland gang 2
Mellomarbeid til marssamlingen
Tredje samling:
Lysbilder
Første samling:
Kunst og hånd fagnettverk Oppland gang 1
Andre samling:
Kunst og håndverk Oppland gang 2
Mellomarbeid til marssamlingen
Tredje samling:
Andre fag
- 18. oktober, kl. 09.30 – 15.30 på Scandic Hafjell
- 14. januar, kl. 09.30 – 15.30 på Hunderfossen hotell, Øyer
- UTSATT:
27. mars kl. 09.30 – 15.30på Høgskolen i Innlandet, Lillehammer (1.etg i Nyhove/Rustholken)
Tredje samling ble gjennomført digitalt 11. september.
Lysbilder/ressurser
Første samling:
Arbeidslivsfag fagnettverk Eli og Arne 18.10.19
Andre samling:
Fagnettverk arbeidslivsfag 14.01.20 Arne
Arbeidslivsfag design av undervising ped-pila 14.01.2020
Hvordan skaffe arbeidsoppdrag ideliste fra nettverkssamling 14.01.2020
Tredje samling:
Presentasjon arbeidslivsfag tredje samling
Kjennetegn-pa-maloppnaelse–arbeidslivsfag-pa-ungdomstrinnet/
Lysbilder
Samling 1: Fagets kjerneelementer v/Kirsti B. Furre
Fremmedspråk lysbilder første samling
Samling 2: Fagets kompetansemål v/ Kirsti B. Furre og Anita Nyberg
Fremmedspråk lysbilder andre samling Mellomarbeidet finner du på siste side.
Samling 3: Tverrfaglige temaer. Hvordan kan vi koble faget til en større helhet på tvers av fag? v/Anita Nyberg
Husk padlet – felles for alle samlinger: https://padlet.com/mamounita16/detpv21zw6rr
Video om kjerneelementer, dybdelæring og kompetansebegrep Hedda Huse, Udir (23:36 min)
Kirsti B. Furre
kirsti.furre@bfk.no
Anita Nyberg
anitan1304@osloskolen.no
Lysbilder
Samling 1: Fagets kjerneelementer v/Kirsti B. Furre
Fremmedspråk lysbilder første samling
Samling 2: Fagets kompetansemål v/ Kirsti B. Furre og Anita Nyberg
Fremmedspråk lysbilder andre samling Mellomarbeidet finner du på siste side.
Samling 3: Tverrfaglige temaer. Hvordan kan vi koble faget til en større helhet på tvers av fag? v/Anita Nyberg
Husk padlet – felles for alle samlinger: https://padlet.com/mamounita16/l0p72rvahiva
Kirsti B. Furre
kirsti.furre@bfk.no
Anita Nyberg
anitan1304@osloskolen.no
Den utsatte samlingen 23. september kl 10-13.45 er dessverre utsatt. Skolene melder om problemer med å frigjøre lærere til nettverkssamlingen. Vi satser på gjennomføring på et seinere tidspunkt.
- 1000 Velkommen. Tema og planen for dagen.
- 1010 Erfaringsdeling i grupper (mellomarbeidet)
- 1100 Erfaringsdeling i plenum
- 1115 Pause
- 1130 Fagøkt om tverrfaglige temaer
- 1215 Pause
- 1230 Grupperarbeid
- 1300 Plenumsdiskusjon
- 1330 Avslutning
Mellomarbeid gitt på samling i januar:
a) Ta utgangspunkt i ett eller flere av de temaene du underviser om i vinter og som du mener også hører med i KRLE/RE-faget i årene framover. Finnes dette temaet igjen i den nye læreplanen? På hvilken måte? Identifiser minst ett kompetansemål i den nye læreplanen som gjør det naturlig å undervise om dette temaet. På hvilken måte er dette / disse kompetansemålene en konkretisering av ett eller flere kjerneelementer?
b) Tenk deg at du skal undervise om det samme / et liknende tema i tråd med den nye læreplanen. Hva vil du gjøre annerledes? Tenk gjennom hvordan undervisningsopplegget du ser for deg, realiserer prinsippene i overordnet del og operasjonaliserer «fagets relevans og sentrale verdier» så vel som kjerneelementene.
c) Del innsiktene dine i profesjonsfellesskapet på skolen slik det legges til rette på hver enkelt skole.
Lysbilder
Første samling: Fagnettverk KRLE RE LillehammerØyerMidtdalen – oktober 2019
Andre samling: KRLE andre samling Lillehammerregion – januar 2020
Mellomarbeidet til samling tre finner du på det siste bildet!
Lysbilder
Første samling
Andre samling
Tredje samling
- Presentasjon Geir: 200331 Kroppsøving Otta
- Presentasjon Kjell (vurdering ungdomsskole): 200331 Vurdering i kroppsøving
Ressurser
Samlingen 30. mars ble avlyst og erstattes ikke.
Lysbilder
Første samling:
Andre samling:
Ressurser
Ressurser på nett
Denne linken fører til en Power Point som konkretiserer kostrådene, samtidig som åtte matvaregrupper presenteres fra side 9 og utover: helsedirektoratet.no/search?searchquery=matvaregruppene
Begrepet trygg mat. Link finner du her: mattilsynet.no
Det tredje temaet bærekraftige matvalg, som er nært knyttet til trygg og helsefremmende mat: nasjonalforeningen.no/smart-pa-mat/trygg-mat
Lysbilder
Presentasjon fra første samling:
Mat og helse fagnettverk gjøvik-hafjell.samling 1
Presentasjon fra andre samling:
Mat og helse lysbilder Gjøvik andre samling
Presentasjon fra tredje samling:
Mat og helse 24.mars – Presentasjon.
Hvis du har faglige spørsmål eller ønsker, vær vennlig å ta kontakt med karen.Lassen@usn.no
Ressurser på nett
Power Point som konkretiserer kostrådene, samtidig som åtte matvaregrupper presenteres fra side 9 og utover: helsedirektoratet.no/search?searchquery=matvaregruppene
Begrepet trygg mat. Link finner du her: mattilsynet.no/mat_og_vann/matservering/trygg_mat__grunnleggende_hygiene_for_serveringssteder
Det tredje temaet bærekraftige matvalg, som er nært knyttet til trygg og helsefremmende mat: nasjonalforeningen.no/smart-pa-mat/trygg-mat
Lysbilder
Presentasjon fra første samling:
Mat og helse fagnettverk gjøvik-hafjell.samling 1
Presentasjon fra andre samling:
Mat og helse lysbilder Hafjell andre samling
Presentasjon fra tredje samling:
Mat og helse 23. mars – lysbilder
Hvis du har faglige spørsmål eller ønsker, vær vennlig å ta kontakt med karen.Lassen@usn.no
Siste samling i musikk gjennomføres digitalt 28. september kl 9 – 14.
Lysbilder
Første samling:
FagnettverkMusikk_Lives_presentasjon_før_lunsj.slides
Fagnettverk_musikk_Lives_presentasjon_ etter_lunsj.slides
Andre samling:
Siste samling i musikk gjennomføres digitalt 28. september kl 9 – 14.
Lysbilder
Første samling:
FagnettverkMusikk_Lives_presentasjon_før_lunsj.slides
Fagnettverk_musikk_Lives_presentasjon_ etter_lunsj.slides
Andre samling:
Samling 3 gjennomføres individuelt med materiellet som er lagt ut under.
Første samling:
- Film – forarbeid til første samling: youtube.com/watch?v=XK-gqshtJFs
Andre samling:
Fagnettverk naturfag Lillehammer 10. januar
Tredje samling: Digital læringspakke
Allerede før Koronaviruset tok styringen over hverdagene våre og satte en stopper for fysiske møter, hadde flere av fagdidaktikerne snakket om at vi burde gå sammen og bearbeide temaet for denne siste samlingen, tverrfaglige tema i fagfornyelsen, over faggrensene. Med endrede rammevilkår, hjemmekontor og digitalt basert undervisning for oss alle, fant vi, Anne Bergliot Øyehaug (naturfag) og Inger Mokkelbost Haug (samfunnsfag) ut at vi ville utvikle et felles opplegg som rettet seg mot våre nettverksgrupper; samfunnsfaglærere og naturfaglærere.
Vi har utviklet det vi har valgt å kalle en digital læringspakke. Den består av tre elementer: tre podcaster, to powerpointserier med innleste kommentarer til hvert lysbilde, og tre tekster som problematiserer og etablerer ulike utforskende utfordringer knyttet til de temaene vi samtaler om i podcastene.
Podcastressurser:
Den første podcasten er på ca 20 minutter. Samtalen tar opp tverrfaglige tema i fagfornyelsen der den pågående pandemien er gjennomgående referanse. De, neste podcasten, fokuserer på sammensatte problemstillinger og lar et knippe utfordringer knyttet til vindmølleutbygging danne utgangspunkt for reflksjoner. Den tredje åpner for utforsking av morgendagens kompetansebehov og der samtalen lar skolekantinas mat-tilbud være utgangspunkt for deling av refleksjoner.
Podcast 1. tverrfaglige tema i fagfornyelsen podcast 1 vi
Podcast 2. sammensatte problemstillinger
Podcast 3. framtidens kompetansebehov
Presentasjoner med lydkommentarer
Vi har valgt å gjenbruke titler fra Podcast i Powerpointpresentasjonene. Vi har også valgt å knytte innleste kommentarer til hvert lysbilde. Dette vil gi den enkelte lærer mulighet til å se gjennom presentasjonene i sitt tempo. Begge PP avsluttes med en oppgave. Den første oppgaven handler om å analysere læreplanen i forhold til det tverrfaglige temaet bærekraft, og den andre oppgaven skal få dere i gang med å planlegge tverrfaglig undervisning med utgangspunkt i ny læreplan. Vi vil anbefale at dere samarbeider tverrfaglig når dere tar fatt på denne delen av arbeidet.
Tverrfaglige temaer i ny læreplan
Tekstressurser
De tre tekstene utvikler hovedtemaene fra podcastene i skriftlig form, og er ment som en invitasjon til refleksjon og etterarbeid, eventuelt utvikling av utforskende tverrfaglige oppgaver på deres elever.
- Tekst 1: Tverrfaglige tema – Hva kan vi lære av og gjennom koronaviruset?
- Tekst 2: Tverrfaglige tema – Sammensatte problemstilllinger
- Tekst 3: Tverrfaglige tema – Morgendagens kompetanse
Vi håper dere har utbytte av vår behandling av denne siste samlingen. Takk for gode samvær og lykke til med arbeidet med fagfornyelsen, i og etter Koronas tid.
Hamar/Elverum 02.04.2020
Anne Bergliot Øyehaug og Inger Mokkelbost Haug
Samling 3 gjennomføres individuelt med en digital læringspakke som du finner under.
Fra første samling:
Fagfornyelsen samfunnsfag Lillehammer 18.10.2019
Kjerneverdier eksempler og konkretiseringer_
Videre jobbing med samffag på vår skole
Oversikt kilder for samfunnsfaglærere på nett forskningsinstitutter mm
Fra andre samling:
Lokalsamfunnet som læringsarena
Mediegrafi didaktikk for global refleksjon
Samfunnsfag – mellomarbeid 2 og 3 samling
Tredje samling: Digital læringspakke
Allerede før Koronaviruset tok styringen over hverdagene våre og satte en stopper for fysiske møter, hadde flere av fagdidaktikerne snakket om at vi burde gå sammen og bearbeide temaet for denne siste samlingen, tverrfaglige tema i fagfornyelsen, over faggrensene. Med endrede rammevilkår, hjemmekontor og digitalt basert undervisning for oss alle, fant vi, Anne Bergliot Øyehaug (naturfag) og Inger Mokkelbost Haug (samfunnsfag) ut at vi ville utvikle et felles opplegg som rettet seg mot våre nettverksgrupper; samfunnsfaglærere og naturfaglærere.
Vi har utviklet det vi har valgt å kalle en digital læringspakke. Den består av tre elementer: tre podcaster, to powerpointserier med innleste kommentarer til hvert lysbilde, og tre tekster som problematiserer og etablerer ulike utforskende utfordringer knyttet til de temaene vi samtaler om i podcastene.
Podcastressurser:
Den første podcasten er på ca 20 minutter. Samtalen tar opp tverrfaglige tema i fagfornyelsen der den pågående pandemien er gjennomgående referanse. De, neste podcasten, fokuserer på sammensatte problemstillinger og lar et knippe utfordringer knyttet til vindmølleutbygging danne utgangspunkt for reflksjoner. Den tredje åpner for utforsking av morgendagens kompetansebehov og der samtalen lar skolekantinas mat-tilbud være utgangspunkt for deling av refleksjoner.
Podcast 1. tverrfaglige tema i fagfornyelsen podcast 1 vi
Podcast 2. sammensatte problemstillinger
Podcast 3. framtidens kompetansebehov
Presentasjoner med lydkommentarer
Vi har valgt å gjenbruke titler fra Podcast i Powerpointpresentasjonene. Vi har også valgt å knytte innleste kommentarer til hvert lysbilde. Dette vil gi den enkelte lærer mulighet til å se gjennom presentasjonene i sitt tempo. Begge PP avsluttes med en oppgave. Den første oppgaven handler om å analysere læreplanen i forhold til det tverrfaglige temaet bærekraft, og den andre oppgaven skal få dere i gang med å planlegge tverrfaglig undervisning med utgangspunkt i ny læreplan. Vi vil anbefale at dere samarbeider tverrfaglig når dere tar fatt på denne delen av arbeidet.
Tverrfaglige temaer i ny læreplan
Tekstressurser
De tre tekstene utvikler hovedtemaene fra podcastene i skriftlig form, og er ment som en invitasjon til refleksjon og etterarbeid, eventuelt utvikling av utforskende tverrfaglige oppgaver på deres elever.
- Tekst 1: Tverrfaglige tema – Hva kan vi lære av og gjennom koronaviruset?
- Tekst 2: Tverrfaglige tema – Sammensatte problemstilllinger
- Tekst 3: Tverrfaglige tema – Morgendagens kompetanse
Vi håper dere har utbytte av vår behandling av denne siste samlingen. Takk for gode samvær og lykke til med arbeidet med fagfornyelsen, i og etter Koronas tid.
Hamar/Elverum 02.04.2020
Anne Bergliot Øyehaug og Inger Mokkelbost Haug
- 18. oktober, kl. 09.30 – 15.30 på Scandic Hafjell
- 10. januar, kl. 09.30 – 15.30 på Mølla hotell, Lillehammer
- UTSATT til 11. september:
27. mars kl. 09.30 – 15.30 på Høgskolen i Innlandet, Lillehammer (1.etg i Nyhove/Rustholken)
Ressurser
Kapittelet om karrierekompetanser i nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning (side 37 til 76):
Verktøykasse for utdanningsvalg:
kanvigodt.no/blog/verktoykassaforutdanningsvalg
Lysbilder
Første samling:
Nettverkssamling1_Oppland_Utdanningsvalg2019
Andre samling:
Utdanningsvalg samling 2 Torild Schulstok
Tredje samling:
Lysbilder samling 3 – Utvikling med og for elevene_Utdanningsvalghøsten2020 Lena-modellenDet er tre mulige måter å delta i samlingen på:
ALT 1: Last ned zoom-klient/app/program i forkant av møtet
Møteverktøyet fungerer best med denne løsningen, så vi anbefaler dette dersom ikke brannmurer hindrer deg i å installere. Når du skal inn i møtet, starter du programmet/appen/klienten, velger «Join a meeting» og skriver inn Meeting ID og passord. Du kan også følge innloggingslenken direkte.
ALT 2: Last ned zoom-app på tlf. i god tid og «join» møtet med «Meeting ID»
Dette er et alternativ for deg som ikke har anledning via PC på grunn av dårlig dekning o.l.
ALT 3: Kan du ikke laste ned – bli med via nettleser
Følg innloggingslinken og klikk på «join i webbrowser» (kommer nederst i bildet når du følger linken). Skriv inn passord. Du har litt færre funksjoner enn når du har lastet ned programmet. Chrome er anbefalt, last den ned dersom du ikke har den fra før HER.
Kan fungere dårlig i safari og firefox. (Se gjerne Instruksjon Zoom webinar fra nettleser.)